S/S Bohuslän
Sommarturer med ångaren Bohuslän
Vi kan servera – allt från smörgåsar till 3-rätters måltider.
På våra längre turer, så serverar vi mer matiga rätter.
Exakt vad skiljer från dag och tur.
Exempel på vad vi serverar kan vara Sommartallrik med lax, färsk potatis, romsås mm,
Styrmanssmörgås, pannkakor m grädde o sylt.
Vårt mål är att alltid ge våra resenärer god mat med fina råvaror till ett bra pris.
Vi har fulla rättigheter
Chartra Bohuslän
Charterinformation Ångaren Bohuslän
För närmare upplysningar och bokning:
– Fyll i vårt Charterformulär.
FAQ – Vanliga frågor med svar
Vi har fullständiga rättigheter.
Vårt Ångbåts-Öl är välrenommerat.
På väderdäck och akterdäck kan passagerarna vistas under tak.
* S/S Bohuslän färdas normalt i Södra och Norra skärgården samt Göta Älv.
* S/S Bohuslän utgår som regel från Stenpiren.
* S/S Bohuslän byggdes 1914 på Eriksbergs mekaniska verkstad och är väl bevarad i originalskick.
En rundtur i skärgården tar ca tre timmar, en tur-och-returresa till Marstrand drygt fem timmar plus önskad tid i land.
Under resans gång får man självklart lov att gå ner och se vårt maskinrum, samt även besöka vår kapten uppe på bryggan.


Charterformulär

Ångaren Bohuslän är ett av västkustens äldsta och vackraste fartyg, byggd på Eriksbergs Mekaniska Verkstad som flaggskepp för Marstrands Nya Ångfartygs AB (Marstrandsbolaget), med leveransdatum 14 maj 1914 . I över 40 år gick hon sex dagar i veckan fram och tillbaka mellan Göteborg och Kungshamn (då Gravarne) oavsett väder. På vägen anlöpte hon en stor mängd bryggor, såsom Smögen, Lysekil, Marstrand och många fler.
Efter alla dessa år längs kusten började dock Bohusläns ångdrivna maskin bli ineffektiv och hon fick allt svårare att tävla med de bilar, bussar och broar som blev allt fler. Då sattes hon in på “inköpstrafik” i Öresund och senare även mellan Strömstad och norska hamnar. Efter ett tag var dock inte detta heller lönsamt och hösten 1963 lades hon upp för att två år senare säljas till upphuggning. En ung skara personer fick då syn på ångaren och frågade skrothandlaren om det gick att köpa henne. 60 000 kronor var priset som det då nybildade Sällskapet Ångbåten lyckades skrapa ihop genom att sälja 600 andelar på 100 kronor vardera. Sedan dess har fartyget drivits av en ideellt arbetande besättning med både reguljära, öppna turer och charterturer varje sommar. Ångaren är idag K-märkt och klassad som traditionsfartyg.
Byggnadsvarv | Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg |
Sjösatt | 15 december 1913 |
Längd | 43.13 meter |
Bredd | 7.42 meter |
Djupgående | Ca 3.00 meter |
Bruttodräktighet | Brutto 304, Netto 112 |
Maskin | 3-cylindrig Trippelexpansionsmaskin |
Effekt | 700 indikerade hk, 515 kW, varvtal ca 100/min Maxfart 11 knop |
Hjälpmaskin | Ångdriven dynamo som genererar 110 volt likström |
Kraftkälla | Oljeeldad skotsk sjöångpanna |